KÖYDE EV YAPTIRMAK DAHA DA KOLAY

Resmi Gazete’de yayınlanan yönetmelikle tarımsal amaçlı yapıların kapsamına ‘bağ evi’ de dahil edildi. Böylelikle evler için ruhsat zorunluluğu kaldırıldı. 

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı, ‘Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği’nde yeni bir düzenlemeye gitti. Akşam’da yer alan habere göre; Resmi Gazete’de yayımlanan yönetmelik ile köyüne ve tarlasına dönen vatandaşlar için bir takım kolaylıklar getirildi Yönetmelikle Büyükşehir Belediyeleri tarafından ‘kırsal yerleşik alan’ tespiti yapılan mahallelerin, belirlenen kolaylar kapsamında köy yerleşik alanı koşullarına tabi olması sağlandı. Yönetmelikle tarımsal amaçlı yapıların tanımı büyütülerek tanıma “bağ evleri” de eklendi.

Mesafe azaltıldı

‘Plansız Alanlar İmar Yönetmeliği’ne göre birden çok bina inşa edilen  parsellerde, binalar arası asgari mesafe sınırı bitişik yapılar hariç 10 metreden 6 metreye düşürülmesine karar verildi. Bina azami yükseklikleri 6,50 metreden 7,50 metreye yükseltildi. İskan içerisinde olmayan bölgelerde 1500 metrekareden çok hisseli parsellerde Tarım ve Orman Bakanlığı’nın onayı alınarak en çok 1 konut amaçlı yapı inşa etme olanağı 3’e yükseltildi. Yapıların komşu parsel sınırına 5 metre mesafe bırakma zorunluluğu 3 metre olarak belirlendi. 

Emsal sınırı bulunmayacak 

Yönetmeliğe göre köy yerleşik alanı çevresinde belirlenecek azami mesafe 100 metreden 300 metreye yükseltildi. Çevre Düzeni Planları’nda bulunan ve kırsal yerleşim alanları için emsali 0,50 ile sınırlandıran maddenin kaldırılmasına karar verildi.

İkametgah sorulmayacak

Karadeniz gibi dağınık yerleşim bölgelerin olduğu bölümlerde arası en çok 200 metre olan 2 ve daha fazla binayı dahil edecek biçimde “Dağınık Yerleşik Alan” belirlenme olanağı tanındı. Böylelikle bu alanlarda da köy yerleşik alanı kuralları geçerli olacak. Yapı inşa edilmesi için köy nüfusuna kayıtlı olmak ve köyde sürekli yaşamak da istenmeyecek. 

Kaçak Yapılara Olmasın

Ruhsat zorunluluğu olmayacak 

Tarımsal içim yapıların tanım kapsamı genişleterek bu tanıma “bağ evleri” ve Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından bu kapsamda olduğu saptanan diğer yapılar da eklendi. İskan dışı alanlarda taban alanı 75 metrekareyi ve 2 katı geçmemek şartıyla yapılacak 1 bağ evi için bakanlığın onayı alınmak koşuluyla köy içi yapılara benzer şekilde ruhsat zorunluluğu da olmayacak. Köylerde bina çatılarında inşa edilen güneş enerji sistemleri yapı ruhsatından muaf olacak.

Plansız Alanlar İmar Yönetmeliğinde Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik 31538 Sayılı Resmi Gazete’de yayımlandı.

49 thoughts on “KÖYDE EV YAPTIRMAK DAHA DA KOLAY”

    1. Merhabalar Ayhan Bey, Çok haklısınız; Arazinin en az bir tarafından yol geçmesi gerekiyor. Aynı zamanda arazinin yola cephesinin minimum 25 metre olması gerekiyor. Bir diğer şart ise tarlaya yapılacak her türlü evin parsel bitiminden beş, yoldan ise 10 metre uzakta olması gerekmektedir. Son olarak ise arsanın imar durumunun olumlu olması gerekmektedir.

  1. Bizim şuanda mahkemede görülmekte olan ortaklığın giderilmesi davası var tarlamızın bir kışmı köy yerleşik alan içinde birkısmı yerleşik alan dışında kalıyor nolur temmuz ayında çıkan kanunla 100 mtr olan köy yerleşim çizgisi 300 metre ye çıktı mahkeme hangisine uyar

    1. Merhaba Kürşat Bey,Tarlanız tarım amaçlı kullanımız var ise ; İskan dışı alanlarda yapılacak entegre tesis niteliğinde olmayan tarımsal amaçlı seralar, 63 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında yapılabilecek olan bağ evlerinden bahseder. Bu nedenle tarımsal alanda bağ evi yapabilirsiniz. Taşınmazın bulunduğu ilgili il tarım ve orman müdürlüğünün görüşünü alabilirsiniz.

  2. Merhabalar benim tarlam köye 180 m ama yola cephesi yok bağ evi için nasıl bir yol izlemem gerekiyor yola 15 m uzaklığı var…

  3. Merhabalar, bahçemize bağ evi yaptık fakat ilgili idareye basvuruyu gec yaptık. Bağ evlerinde ruhsat zorunluluğu kaldırıldığından, Belediye tarafindan ruhsatsız yapı cezası kesilebilir mi?

    1. Merhabalar Ali Bey, yerinizin metrekaresi en az 1500 m2 ise , bulunduğu alan köy statüsündeyse belediye ile değil Tarım İl müdürlüğü ile bir görüşmeniz. İyi günlerde Tuncay ALPAY

  4. köy merkezine 200 mt de bulunan yola cepheli 620mt2 tarla alma arifesindeyim, buraya ufak çaplı bir ev yapabilir miyim ? bu arada tarlanın bulunduğu köy nüfusuna kayıtlı değilim. şimdiden teşekkürler

  5. Funda Şengülakı

    Merhaba,
    914 m2 bir tarlam var. Yola cephesi var. Aslında yol da benimmiş ama benden önceki sahibi diğer köylülerle birlikte imza verip tarlanın bir kısmını yola vermişler. Ama bir resmiyeti yok, likap yaptırdığımda hala 914 m2 görünüyor. Ben buraya bağ evi yapabilir miyim? İmar durumunun olumlu olması ne demek? Nereye başvurmam gerekiyor? Yukarda haberde “Yapıların komşu parsel sınırına 5 metre mesafe bırakma zorunluluğu 3 metre olarak belirlendi. ” demişsiniz ancak aşağıda bir soruya cevap olarak parsel bitiminden 5 mt demişsiniz, hangisi olacak?
    Teşekkür ederim.

    1. Merhabalar Funda Hanım, araziniz 1500 m2 den küçük olması nedeniyle izin alamayabilirsiniz. Size tavsiyem, Tarım ve Kİl müdürlüğünden bir görüş almanız. iyi Günlerde Tuncay ALPAY

  6. Merhabalar,
    Tarlamın bulunduğu yer Büyükşehir yasası gereği mahalle geçiyor fakat fiilen köy. Arazi köy yerleşim alanının ve genişleme alanı dışında kalıyor, anladığım kadarıyla iskan dışı alan olarak tanımlanıyor. Arazi yaklaşık 23 dekar ve içinde fiilen ceviz ağaçları bulunuyor ve Tarım Bakanlığı kayıtlarında görünüyor. Arazimin kadastral yolu ve bu yola 25 mt cephesi mevcut. Çekme mesafeleri için yeterli alan da var. Anladığım kadarıyla tek kat olursa 75 m2, iki kat olursa 150 m2 geçmeyecek bir bağ evi yapabilirim ve bunun için inşaat ruhsatı ve yapı kullanma ruhsatı almam gerekmiyor. Sizden öğrenmek istediğim konu öncelikle bağ evi için ilk olarak İlçe Tarımla mı görüşeceğim? Diğer sorum da projeleri çizdirip bilgi için Belediyeye mi vereceğiz? Yoksa bilgi için İlçe Tarıma mı teslim edeceğiz? Cevabınız için şimdiden teşekkür ederim.

    1. Merhaba Murat Bey, proje çizmeden önce arzainizin bulunduğu Tarım ve İl müdürlüğünden görüş alabilirsiniz.Köy statüsü devam ediyorsa Onay alınacak kurumdur. İyi günlerde Tuncay ALPAY

  7. Berkan Kahraman

    Merhabalar, öncelikle bilgilendirmeleriniz için çok teşekkür ederim.
    -Yerimiz tam 1.500 mt2,
    -Fındık Bahçesi olarak geçmekte.
    -Başka tarlalarımızda var bu yüzden bağ evi yapmak istiyoruz buraya .

    Sorum ise şöyle; Bu 1.500mt2 olan yerin 750 mt2 bizim, geri kalan kısım ise teyzem ve dayımın. Buraya bağ evi izni alabilir miyim?
    Alırsam eğer, hisse sahiplerinden izin almam gerekir mi ?
    Eğer hisse sahiplerinden izin almam gerekmez ise buraya bağ evi için bir sorun çıkmadığında şikayet etseler benim evimi yıktırma hakları bulunur mu ?

    Bağ evi dediğimi Ahşap direklerin üzerinde temel alanı 48 mt2 alanı, toplamda 65 mt2 olacak ve Tamamen ahşap bağ evi olacak. Bununla alakalı sizlerden bilgilendirme bekliyorum. İlginiz için teşekkür ederim.

    1. Merhabalar Berkan KAHRAMAN,
      Öncelikle gecikme için üzgünüz; spam saldırıları yüzünden cevaplarımız gecikiyor.
      Sorunuzun Yanıtı ; Hasat yapılabilir tarımsal araziye sahipseniz ,Hisse sahiplerinden de izin almanız şartıyla ilgili orman müdürlüğünün görüşünü alarak Bağ evi yapabilirsiniz.
      “Madde 64 – İskân dışı alanlarda yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni, yapının niteliğine göre 36 ncı maddeye uygun olarak ilgili idarece verilir.
      İskân dışı alanlarda yapılacak entegre tesis niteliğinde olmayan tarımsal amaçlı seralar, 63 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında yapılabilecek olan bağ evlerinden taban alanı 75 m2’yi, yapı inşaat alanı toplamı 150 m2’yi, kat adedi bodrum dâhil 2’yi ve parselde 1 adedi geçmemek kaydıyla yapılacak olanlar; ilgili il tarım ve orman müdürlüğünün uygun görüşü ve ilgili idarenin izni alınmak koşuluyla yapı ruhsatı aranmadan yapılabilir. Ancak etüt ve projelerinin ruhsat vermeye yetkili idarece incelenmesi, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olması zorunludur. Etüt ve projelerinin ve inşasının sorumluluğu, müellifi ve fennî mesulü olan mimar ve mühendislere aittir. Bu yapılar ilgili idarece ulusal adres bilgi sistemine ve kadastro paftasına işlenir. Bu alanlarda yapılacak seralar için, yola cephesi olan komşu parsellerden süresiz geçiş hakkı alınmış ve bu konuda tapu kayıtlarına şerh konulmuş olmak kaydıyla Kanunun 8 inci maddesinde belirtilen yola cephe sağlama koşulu aranmaz.
      İnşa edilen bu yapıların etüt ve projelerine uygun olduğu ve kullanılmasında fen bakımından mahzur görülmediğinin Kanunun 30 uncu maddesine göre ilgili idarelerce tespit edilmesi gerekir.

  8. Merhaba ayhan bey benim 3.280m2 köyde yerim var tarim ve il müdürlügünden ve zıraat odasindan kayitli kücük bas hayvancilik cifcilik belge var tarlamiz yolla sıfir yanliz yol katastro yollu deyil eski kullanilan köy yollu ana yolla 200m uzakda ben tarlama bag evi yapmak istiyorum cünkü agılimda 100 bas koyun var bunun icin ev gerekiyor 752 kare ev yapabilirmiyim.saygilar

    1. Merhabalar Serhat MARAL,

      Öncelikle gecikme için üzgünüz; spam saldırıları yüzünden cevaplarımız gecikiyor.
      Sorunuzun Yanıtı ; İlgili Orman Müdürlüğünden Görüş Almanız.

      Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
      PLANSIZ ALANLAR İMAR YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
      YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
      MADDE 1 – 2/11/1985 tarihli ve 18916 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Plansız Alanlar İmar Yönetmeliğinin 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “dışında kalan ve” ibaresinden sonra gelmek üzere “imar” ibaresi eklenmiştir.
      MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde yer alan “Planı bulunmayan” ibaresi “İmar planı bulunmayan” olarak değiştirilmiş, (3) numaralı bendinde yer alan “dışında” ibaresinden sonra gelmek üzere “imar” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
      “5) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamında büyükşehir belediyelerince tespiti yapılmış olup uygulama imar planı bulunmayan kırsal yerleşik alan ve civarında uygulanır.”
      MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “kalması halinde,” ibaresinden sonra gelmek üzere “öncelikle” ibaresi eklenmiştir.
      MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendine aşağıdaki alt bentler eklenmiş, (3) numaralı bendinde yer alan “yerleşik alanı ve” ibaresinden sonra gelmek üzere “civarı ile kırsal yerleşik alan ve” ibaresi eklenmiş, (4) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (20) numaralı bendinde yer alan “Muhtarlıktan izin alınmadan yapılan” ibaresi “Muhtarlığa bildirim yapılmadan başlanan” olarak, “konulardaki” ibaresi “konularda yapıldığı dönemdeki” olarak değiştirilmiş, (30), (33) ve (34) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
      “a – Yerleşik alan sınırı tespit edilirken ilgili idarelerce yerleşmenin ve gelişme alanı olarak tespit edeceği alanların taşkın, heyelan, çığ ve kaya düşmesi gibi afet riski olan, dere yatağı ve sıhhi ve jeolojik açıdan üzerinde yapı yapılmasında mahzur bulunan alanlar ile tarım, orman, mera ve korunan alanların tespiti için ilgili kurum ve kuruluşlardan görüş alınır ve hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerine işlenir.
      b – Yerleşmenin ana yolları ve genişlikleri; hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde belirlenir. Yerleşik alan sınırları, yerleşmenin ihtiyacı olan gelişme alanlarını da kapsayacak şekilde doğal, yapay ve yasal eşikler dikkate alınarak belirlenir.
      c – İl idare kurullarınca veya il genel meclislerince karara bağlanmış olan köy ve mezraların yerleşik alan sınırları geçerlidir.”
      “4) Belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı: Köy ve mezraların cami, köy konağı gibi köy ortak yapıları ile yapımı tarihinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine uygun olarak inşa edilmiş yapıların toplu olarak bulunduğu yerlerde mevcut binaların en dışta olanlarının dış kenarlarından geçirilen çizginin içinde kalan alan köy yerleşik (meskun) alanını; bu çizgi ile en fazla 300 metre dışından geçirilecek olan, valiliklerce tespit edilerek il genel meclisince karara bağlanan sınırın içinde kalan alan köy yerleşik alanı civarını tanımlar.
      a – Daha önce valiliklerince tesbit edilmiş ve İl İdare Kurullarınca karara bağlanmış olan köy ve mezraların yerleşik alan sınırları geçerlidir.
      b – Büyükşehirlerde İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamında kırsal özelliği devam eden yerleşimlerde daha evvel tespit edilmiş olan köy yerleşik alan sınırları, kırsal yerleşik alan sınırı olarak kabul edilir.”
      “30) Muhtarlığa bildirim: Köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı ile kırsal yerleşik alan ve civarı olarak belirlenmiş alanlarda konut, hayvancılık veya tarımsal amaçlı yapı yapılabilmesi için ilgili idareden onaylanan etüt ve projelere göre inşaat yapılacağına dair ilgili köy veya muhtarlığa yapı sahibince yapılan yazılı bildirimdir.”
      “33) Tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapı: Kümes, ahır, ağıl, arıhane, kömürlük, odunluk, samanlık, ticari amaçlı olmayan kiler ve yem deposu ile 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu kapsamında ilgili Bakanlıkça belirlenen tarımsal amaçlı yapılardır.
      34) Kırsal yerleşik alan ve civarı: Büyükşehirlerde, İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamında kırsal özelliğinin devam ettiği ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisince kararlaştırılan yerlerde cami, köy konağı gibi köy ortak yapıları ile yapımı tarihinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine uygun olarak inşa edilmiş yapıların toplu olarak bulunduğu yerlerde mevcut binaların en dışta olanlarının dış kenarlarından geçirilen çizginin içinde kalan alan kırsal yerleşik alanı; bu çizgi ile en fazla 300 metre dışından geçirilecek olan ve ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisince karara bağlanan sınırın içinde kalan alan kırsal yerleşik alan civarını tanımlar.”
      “35) Dağınık yerleşimler: Köylerde ve İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamında kırsal özelliği devam eden mahallelerde arazinin parçalı olduğu, engebeli topografyası nedeniyle yerleşilebilir alanların kısıtlı kaldığı ve köy/mahalle mülki sınırları içinde halkın konutunu ve müştemilatını kendi bağ, bahçe veya tarlasında yaptığı, belediye sınırı il sınırı olan yerlerde ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisi kararıyla, diğer yerlerde ise valiliklerce tespit edilerek il genel meclisi kararıyla belirlenen yerleşimlerdir.
      36) İlgili idare: Belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediye, dışında valilik (il özel idaresi), büyükşehir olan illerde sorumluluk alanına göre büyükşehir belediyesi ve ilgili ilçe belediyesidir.”
      MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “özürlülerle ilgili Türk Standartları Enstitüsü” ibaresi “erişilebilirlik mevzuat ve” olarak değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
      “Yerleşik alan sınırları içerisinde bu Yönetmeliğin dördüncü bölümü, köy ve mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarı içerisinde bu Yönetmeliğin beşinci bölümü, yerleşme alanı dışı (iskân dışı) alanlarda bu Yönetmeliğin altıncı bölümü hükümlerine göre iş ve işlemler yapılır, Ek-1’de yer alan Uygulama İzah Şemasına göre yürütülür.”
      MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bayındırlık ve İskân” ibaresi “Çevre ve Şehircilik” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 8 – Erişilebilirlik mevzuat ve standartlarında belirlenen ve bu Yönetmelikte yer alan standartlar hariç, bu Yönetmeliğin, 18/3/2018 tarihli ve 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği hükümlerine aykırı hükümleri afet bölgelerinde uygulanmaz. Ancak, afet bölgelerinde yapılacak yapılarda da erişilebilirlik mevzuat ve standartlarında belirlenmiş standartlara uyulması zorunludur.”
      MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “aykırı olarak yapılan” ibaresinden sonra gelmek üzere “ya da gerekli izin ve onaylar alınmadan yapılan” ibaresi eklenmiştir.
      MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bu takdirde” ibaresinden sonra gelmek üzere “bitişik binalar hariç” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkrada yer alan “(10.00)” ibaresi “(6.00)” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesinin (2) numaralı bendinde yer alan “(6.50)” ibaresi “(7.50)” olarak değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki bent eklenmiştir.
      “8) Tarımsal amaçlı yapıların teknik gereklilik arz etmesi ve buna ait teknik raporun hazırlanması, ilgili idarece onaylanması ve il tarım ve orman müdürlüğünden uygun görüş alınması kaydı ile yüksekliklerin 2 katına kadar arttırılmasına ilgili idare yetkilidir.”
      MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesinde yer alan “özürlülerin de kullanımını sağlayacak standartlara” ibaresi “erişilebilirlik mevzuat ve standartlarına” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “özürlülerle ilgili Türk Standartları Enstitüsü” ibaresi “erişilebilirlik mevzuat ve” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin 31 inci maddesinin (3) numaralı bendinde yer alan “özürlülerin kullanımına” ibaresi “erişilebilirlik mevzuat ve standartlarına” olarak ve “özürlülerin” ibaresi “engellilerin” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin 32 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “özürlüler” ibaresi “engelliler” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin beşinci bölümünün başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve 43 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “BEŞİNCİ BÖLÜM
      Belediye Mücavir Alan Sınırları Dışında Planı Bulunmayan Köy ve Mezraların
      Yerleşik Alanlarında ve Kırsal Yerleşik Alanlarda Uygulanacak Esaslar”
      “Köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarının tespiti
      Madde 43 – Köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarının tespiti, ilgili idarelerce birisi harita mühendisi olmak üzere en az üç teknik personelden oluşan bir komisyon tarafından 1:1000 veya 1:5000 ölçekli hâlihazır haritalar veya kadastro paftaları üzerine yapılır.
      Taşkın, heyelan, çığ ve kaya düşmesi gibi afet riski olan, dere yatağı ve sıhhi ve jeolojik açıdan üzerinde yapı yapılmasında mahzur bulunan alanlar ile tarım, orman, mera ve sit alanları gibi korunan alanlar, ilgili kurum ve kuruluşlardan görüş alınarak hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde belirlenir.
      Yerleşmenin ana yolları ve genişlikleri hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde belirlenir.
      Mevcut binalar tespit edilerek tutanak altına alınır ve kadastral paftaya veya hâlihazır haritalara aktarılır. Tutanakla belirlenen binaların en dışta olanlarının dış kenarlarından düz çizgi ile birleştirilerek bir alan oluşturularak köy ve mezraların yerleşik alanı ve kırsal yerleşik alan sınırı tespit edilir.
      Bu alanın en fazla 300 metre dışından geçecek şekilde yerleşimin mülkiyet dokusu, morfolojisi ve doğal eşikleri dikkate alınarak bu alanların civarı tespit edilir.
      Tespite ilişkin 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda belirtilen izinler alınır.
      Belirlenen sınırlar büyükşehir belediyesi olan illerde ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisi kararı ile diğer yerlerde il genel meclisi kararı ile onaylanır.
      Köy ortak yapılarının bulunduğu mezralarda ve köye bağlı mahallelerde, yerleşik alan ve civarı tespiti, köy yerleşik alan ve civarının tespiti ile ilgili usullere uyulmak koşuluyla yapılır.
      Tespit yapılacak mezranın sınırı, tespiti yapılan köye bağlı olması ve mevcut binaların en dışta olanları arasındaki mesafenin toplam 300 metreyi aşmaması durumunda köy ve mezraların yerleşik alanı sınırı birlikte tespit edilebilir. Söz konusu mesafenin 300 metreyi aştığı durumlarda ise köy ve mezraların yerleşik alanı sınırı ayrı ayrı tespit edilir.
      Aynı köyün mülki sınırları içinde kalmakla birlikte köy yerleşik alanı ile civarının dışında kalan mezralarda mevcut köy ortak yapıları yok ise yerleşik alan ve civarı tespiti yapılamaz.
      Ancak dağınık yerleşimlerde, köy mülki sınırları içerisinde köy dokusunun bulunduğu yerlerde, köy ortak yapılarına bakılmaksızın, bu maddede yer alan usullere uyularak köy ve mezraların yerleşik alanı veya kırsal yerleşik alan sınırları parçalı olarak birden çok alanda belirlenebilir.
      Dağınık yerleşimlerde köy ve mezraların yerleşik alanı veya kırsal yerleşik sınırları belirlenirken, köyün ortak yapılarına veya birbirlerine 200 metreden uzak olmayan binaları içerecek şekilde tespit yapılabilir. Bu alanlarda ayrıca civar tespiti yapılamaz.
      İhtiyaç duyulması halinde köy ve mezraların yerleşik alan sınırları il genel meclislerince aynı usullere tabi olarak yeniden belirlenebilir. Yeniden sınır belirlemede, köy ve mezraların yerleşik alan sınırı genişletilebileceği gibi daraltılabilir.”
      MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Köy İhtiyar Heyeti” ibaresi “ilgili idare” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 17 – Aynı Yönetmeliğin 47 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Köy İhtiyar Heyeti” ibaresi “ilgili idare” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 18 – Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 50 – İfraz edilmedikçe bir parsel üzerine yapılacak konut, tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapılar ve bunların lüzumlu müştemilat binaları dışında birden fazla yapı yapılamaz. Ancak, bir yapıda birden fazla bağımsız bölüm yapılabilir. 1500 m2 den büyük olan hisseli parsellerde ise, maliklerin muvafakati alınmak kaydı ile, binalar arasındaki mesafeler (6.00) m. den az olmamak şartı ile, hissedar sayısını ve her durumda 3 adeti geçmemek üzere birden fazla bina yapılabilir. Bu durumda diğer yapılaşma koşullarına uyulmak kaydı ile her bir binanın yapı inşaat alanı 250 m2 yi toplam yapı inşaat alanı ise 750 m2 yi geçemez.”
      MADDE 19 – Aynı Yönetmeliğin 51 inci maddesinde yer alan “Köy ve mezraların yerleşik alanlarında ve civarında bir parselde köy nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli oturanlarca” ibaresi “Bir parselde” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 20 – Aynı Yönetmeliğin 52 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Köy ve mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarında 2 kat (7.50) m. den fazla katlı bina yapılamaz. Meyilden dolayı birden fazla kat kazanılamaz.”
      MADDE 21 – Aynı Yönetmeliğin 57 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Köy ve mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarında yapılacak konut, tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapılar ile müştemilat binaları yapı ruhsatı ve yapı kullanma iznine tabi değildir. Ancak, yapı projelerinin fen ve sağlık kurallarına uygun olduğuna dair ilgili idare onayı alınmasından sonra, muhtarlığa bildirimde bulunulmak suretiyle yapılması şarttır. Büyükşehirlerde proje onayları ilçe belediyesince yapılır. Bu yapıların ihtiyacı için çatılarında, saçak sınırlarına taşmamak ve mimari görünüşe bağlı kalınmak kaydı ile yapılacak güneş kaynaklı yenilenebilir enerji sistemleri de aynı hükümlere tabidir.”
      MADDE 22 – Aynı Yönetmeliğin 58 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 58 – 57 nci maddede sayılanlar dışında kalan tüm yapılar, yapı ruhsatı ve yapı kullanma iznine tabidir. Yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni ilgili idarelerce düzenlenir. Bu kapsamda kalan yapılarda ruhsat, proje, fenni mesuliyet ve sürveyanlık hizmetleri hakkında 3/7/2017 tarihli ve 30113 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine uyulur.
      Köy ve mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alan ve civarları içerisinde köyün ihtiyacına yönelik ilk ve orta öğretim tesisi, ibadet yeri, sağlık tesisi, güvenlik tesisi gibi yapılar için imar planı şartı aranmaz. Ancak bu yapıların yer seçimi, ilgili idaresince oluşturulan bir komisyonca hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde kesin sınırları ile belirlenir.
      Bu yapı ve tesislere uygulama projelerine göre ilgili yatırımcı kamu kurum ve kuruluşu adına yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni verilir.”
      MADDE 23 – Aynı Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “valiliklere” ibaresi “idarelere” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 24 – Aynı Yönetmeliğin 63 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan (6.50) ibaresi (7.50) olarak değiştirilmiş, “ve parsel sınırlarına” ibaresi yürürlükten kaldırılmış, “(5.00) m.den” ibaresinden sonra gelmek üzere “parsel sınırlarına (3.00) m.den” ibaresi eklenmiş, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, beşinci fıkrasında yer alan “ayrıca bu” ibaresinden sonra gelmek üzere “maddede belirtilen yapı ve” ibaresi eklenmiş ve “Köyişleri” ibaresi “Orman” olarak değiştirilmiştir.
      “Bu alanlarda tarımsal üretimi korumak amacı ile üretimden pazarlamaya kadar tüm faaliyetleri içeren entegre tesis niteliğinde olmamak kaydıyla, konutla birlikte veya ayrı yapılan mandıra, kümes, ahır, ağıl, su ve yem depoları, hububat depoları, gübre ve silaj çukurları, arıhaneler, balık üretim tesisleri, un değirmenleri ve Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu kapsamında ilgili Bakanlıkça belirlenen tarımsal amaçlı yapılar gibi konut dışı yapılar, mahreç aldığı yola (10.00) m.den, parsel hudutlarına (5.00) m.den fazla yaklaşmamak, parselde bulunan bütün yapılara ait inşaat alanı katsayısı %40’ı ve yapı yüksekliği (7.50) m.yi ve 2 katı aşmamak şartı ile yapılabilir. Bu yapıların birinci fıkra koşullarına uyulmak üzere yapılacak konutla birlikte yapımı halinde de inşaat alanı katsayısı (0.40)’ı geçemez. Tarımsal amaçlı yapıların teknik gereklilik arz etmesi ve buna ait teknik raporun hazırlanması, ilgi idarece onaylanması ve il tarım ve orman müdürlüğünden uygun görüş alınması kaydı ile yüksekliklerin 2 katına kadar arttırılmasına idaresi yetkilidir.”

  9. merhaba
    çanakkale, denizgöründü köyünde 5031 metrekare tarlam var. Kadastral yola cephesi 80 metreden fazla. Buraya bir bağ evi, kulübe ya da konteyner koymak istiyorum.
    tarladan bahçeye cins değişikliği yapmam gerekiyor mu.
    teşekkürler şimdiden

    1. Merhabalar Tamer İLKİLERİ,
      Öncelikle gecikme için üzgünüz; spam saldırıları yüzünden cevaplarımız gecikiyor.
      Sorunuzun Yanıtı ; Tarlanız ekilir biçilir mi ? Ekilir biçilir ise Orman Müdürlüğünden görüş alıp bir bağ evi yapabilirsiniz.

  10. Merhabalar benim tekirdağ şarköy e bağlı hoşköy mahallesinde 910 m2 tarla vasfında çift kadastol yola cephe bir arazim var içinde 8-10 sene önce yapılmış yaklaşık 48m2 bir bağ evi var benim 1.sorum bu bağ evine tadilat yapabilirmiyim 2. Sorumsa 40- 50m2 kümes yapabilirmiyim birde içerisinde 11 zeytin 13meyve ağacı var

    1. Merhabalar Sinan GÜLER,
      Öncelikle gecikme için üzgünüz; spam saldırıları yüzünden cevaplarımız gecikiyor.
      Sorunuzun Yanıtı ; Mahalle olması nedeniyle ilgili Beldeiyeden görüş almanız daha doğru olur. Nacizane tavsiyem mahalle sakinlerine uyum sağlamanız.

    1. Merhabalar Göksel GENÇ,
      Öncelikle gecikme için üzgünüz; spam saldırıları yüzünden cevaplarımız gecikiyor.
      Sorunuzun Yanıtı ; Taşınmazın bağlı bulunduğu Köy olması ve şartlara uygunsa yapabilirisniz.

      MADDE 18 – Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 50 – İfraz edilmedikçe bir parsel üzerine yapılacak konut, tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapılar ve bunların lüzumlu müştemilat binaları dışında birden fazla yapı yapılamaz. Ancak, bir yapıda birden fazla bağımsız bölüm yapılabilir. 1500 m2 den büyük olan hisseli parsellerde ise, maliklerin muvafakati alınmak kaydı ile, binalar arasındaki mesafeler (6.00) m. den az olmamak şartı ile, hissedar sayısını ve her durumda 3 adeti geçmemek üzere birden fazla bina yapılabilir. Bu durumda diğer yapılaşma koşullarına uyulmak kaydı ile her bir binanın yapı inşaat alanı 250 m2 yi toplam yapı inşaat alanı ise 750 m2 yi geçemez.”

  11. Haber baştan sona ya asparagas, ya da Tarım il müdürlüğü ve belediyeler kanunsuzluk yapıyor. 5300 metrekare ceviz bahçem var. 49 metrekare bağevi yani konteyner ve ve önünde teras yapmak istedim. Plan projeden başlayın,aplikasyon projesi,inşaat şantiye şefi,zemin etüdü… aklınıza şehirdeki inşaatla alakalı ne varsa hepsi isteniyor.

    1. Merhabalar Raşit OYTUN , İlgili yöentmeliğe göre istemeleri normal.

      MADDE 25 – Aynı Yönetmeliğin 64 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 64 – İskân dışı alanlarda yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni, yapının niteliğine göre 36 ncı maddeye uygun olarak ilgili idarece verilir.
      İskan dışı alanlarda yapılacak entegre tesis niteliğinde olmayan tarımsal amaçlı seralar, 63 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında yapılabilecek olan bağ evlerinden taban alanı 75 m2’yi, yapı inşaat alanı toplamı 150 m2’yi, kat adedi bodrum dahil 2’yi ve parselde 1 adedi geçmemek kaydıyla yapılacak olanlar; ilgili il tarım ve orman müdürlüğünün uygun görüşü ve ilgili idarenin izni alınmak koşuluyla yapı ruhsatı aranmadan yapılabilir. Ancak etüt ve projelerinin ruhsat vermeye yetkili idarece incelenmesi, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olması zorunludur. Etüt ve projelerinin ve inşasının sorumluluğu, müellifi ve fennî mesulü olan mimar ve mühendislere aittir. Bu yapılar ilgili idarece ulusal adres bilgi sistemine ve kadastro paftasına işlenir. Bu alanlarda yapılacak seralar için, yola cephesi olan komşu parsellerden süresiz geçiş hakkı alınmış ve bu konuda tapu kayıtlarına şerh konulmuş olmak kaydıyla Kanunun 8 inci maddesinde belirtilen yola cephe sağlama koşulu aranmaz.
      İnşa edilen bu yapıların etüt ve projelerine uygun olduğu ve kullanılmasında fen bakımından mahzur görülmediğinin Kanunun 30 uncu maddesine göre ilgili idarelerce tespit edilmesi gerekir.

  12. herkes yanlış bilgi veriyor .. yok yola 25 metre olması lazım yok bilmem ne .. plansız alanlar inşaat yönetmeliği yazın google a .. 64 .madde yi okuyun .. bağ bahçeye ev yapma olayını iyice anlayın .. heryerde böyle yanlış bilgi

    1. Belki burdan doğruyu bulabilirsiniz.

      11 Temmuz 2021 PAZAR Resmî Gazete Sayı : 31538
      YÖNETMELİK
      Çevre ve Şehircilik Bakanlığından:
      PLANSIZ ALANLAR İMAR YÖNETMELİĞİNDE DEĞİŞİKLİK
      YAPILMASINA DAİR YÖNETMELİK
      MADDE 1 – 2/11/1985 tarihli ve 18916 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Plansız Alanlar İmar Yönetmeliğinin 1 inci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “dışında kalan ve” ibaresinden sonra gelmek üzere “imar” ibaresi eklenmiştir.
      MADDE 2 – Aynı Yönetmeliğin 2 nci maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendinde yer alan “Planı bulunmayan” ibaresi “İmar planı bulunmayan” olarak değiştirilmiş, (3) numaralı bendinde yer alan “dışında” ibaresinden sonra gelmek üzere “imar” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bent eklenmiştir.
      “5) 3/5/1985 tarihli ve 3194 sayılı İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamında büyükşehir belediyelerince tespiti yapılmış olup uygulama imar planı bulunmayan kırsal yerleşik alan ve civarında uygulanır.”
      MADDE 3 – Aynı Yönetmeliğin 3 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan “kalması halinde,” ibaresinden sonra gelmek üzere “öncelikle” ibaresi eklenmiştir.
      MADDE 4 – Aynı Yönetmeliğin 4 üncü maddesinin birinci fıkrasının (1) numaralı bendine aşağıdaki alt bentler eklenmiş, (3) numaralı bendinde yer alan “yerleşik alanı ve” ibaresinden sonra gelmek üzere “civarı ile kırsal yerleşik alan ve” ibaresi eklenmiş, (4) numaralı bendi aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, (20) numaralı bendinde yer alan “Muhtarlıktan izin alınmadan yapılan” ibaresi “Muhtarlığa bildirim yapılmadan başlanan” olarak, “konulardaki” ibaresi “konularda yapıldığı dönemdeki” olarak değiştirilmiş, (30), (33) ve (34) numaralı bentleri aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve aynı fıkraya aşağıdaki bentler eklenmiştir.
      “a – Yerleşik alan sınırı tespit edilirken ilgili idarelerce yerleşmenin ve gelişme alanı olarak tespit edeceği alanların taşkın, heyelan, çığ ve kaya düşmesi gibi afet riski olan, dere yatağı ve sıhhi ve jeolojik açıdan üzerinde yapı yapılmasında mahzur bulunan alanlar ile tarım, orman, mera ve korunan alanların tespiti için ilgili kurum ve kuruluşlardan görüş alınır ve hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerine işlenir.
      b – Yerleşmenin ana yolları ve genişlikleri; hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde belirlenir. Yerleşik alan sınırları, yerleşmenin ihtiyacı olan gelişme alanlarını da kapsayacak şekilde doğal, yapay ve yasal eşikler dikkate alınarak belirlenir.
      c – İl idare kurullarınca veya il genel meclislerince karara bağlanmış olan köy ve mezraların yerleşik alan sınırları geçerlidir.”
      “4) Belediye ve mücavir alan sınırları dışında kalan köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı: Köy ve mezraların cami, köy konağı gibi köy ortak yapıları ile yapımı tarihinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine uygun olarak inşa edilmiş yapıların toplu olarak bulunduğu yerlerde mevcut binaların en dışta olanlarının dış kenarlarından geçirilen çizginin içinde kalan alan köy yerleşik (meskun) alanını; bu çizgi ile en fazla 300 metre dışından geçirilecek olan, valiliklerce tespit edilerek il genel meclisince karara bağlanan sınırın içinde kalan alan köy yerleşik alanı civarını tanımlar.
      a – Daha önce valiliklerince tesbit edilmiş ve İl İdare Kurullarınca karara bağlanmış olan köy ve mezraların yerleşik alan sınırları geçerlidir.
      b – Büyükşehirlerde İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamında kırsal özelliği devam eden yerleşimlerde daha evvel tespit edilmiş olan köy yerleşik alan sınırları, kırsal yerleşik alan sınırı olarak kabul edilir.”
      “30) Muhtarlığa bildirim: Köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı ile kırsal yerleşik alan ve civarı olarak belirlenmiş alanlarda konut, hayvancılık veya tarımsal amaçlı yapı yapılabilmesi için ilgili idareden onaylanan etüt ve projelere göre inşaat yapılacağına dair ilgili köy veya muhtarlığa yapı sahibince yapılan yazılı bildirimdir.”
      “33) Tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapı: Kümes, ahır, ağıl, arıhane, kömürlük, odunluk, samanlık, ticari amaçlı olmayan kiler ve yem deposu ile 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu kapsamında ilgili Bakanlıkça belirlenen tarımsal amaçlı yapılardır.
      34) Kırsal yerleşik alan ve civarı: Büyükşehirlerde, İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamında kırsal özelliğinin devam ettiği ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisince kararlaştırılan yerlerde cami, köy konağı gibi köy ortak yapıları ile yapımı tarihinde yürürlükte bulunan mevzuat hükümlerine uygun olarak inşa edilmiş yapıların toplu olarak bulunduğu yerlerde mevcut binaların en dışta olanlarının dış kenarlarından geçirilen çizginin içinde kalan alan kırsal yerleşik alanı; bu çizgi ile en fazla 300 metre dışından geçirilecek olan ve ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisince karara bağlanan sınırın içinde kalan alan kırsal yerleşik alan civarını tanımlar.”
      “35) Dağınık yerleşimler: Köylerde ve İmar Kanununun 8 inci maddesinin birinci fıkrasının (ğ) bendi kapsamında kırsal özelliği devam eden mahallelerde arazinin parçalı olduğu, engebeli topografyası nedeniyle yerleşilebilir alanların kısıtlı kaldığı ve köy/mahalle mülki sınırları içinde halkın konutunu ve müştemilatını kendi bağ, bahçe veya tarlasında yaptığı, belediye sınırı il sınırı olan yerlerde ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisi kararıyla, diğer yerlerde ise valiliklerce tespit edilerek il genel meclisi kararıyla belirlenen yerleşimlerdir.
      36) İlgili idare: Belediye ve mücavir alan sınırları içinde belediye, dışında valilik (il özel idaresi), büyükşehir olan illerde sorumluluk alanına göre büyükşehir belediyesi ve ilgili ilçe belediyesidir.”
      MADDE 5 – Aynı Yönetmeliğin 5 inci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “özürlülerle ilgili Türk Standartları Enstitüsü” ibaresi “erişilebilirlik mevzuat ve” olarak değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki fıkra eklenmiştir.
      “Yerleşik alan sınırları içerisinde bu Yönetmeliğin dördüncü bölümü, köy ve mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarı içerisinde bu Yönetmeliğin beşinci bölümü, yerleşme alanı dışı (iskân dışı) alanlarda bu Yönetmeliğin altıncı bölümü hükümlerine göre iş ve işlemler yapılır, Ek-1’de yer alan Uygulama İzah Şemasına göre yürütülür.”
      MADDE 6 – Aynı Yönetmeliğin 6 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bayındırlık ve İskân” ibaresi “Çevre ve Şehircilik” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 7 – Aynı Yönetmeliğin 8 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 8 – Erişilebilirlik mevzuat ve standartlarında belirlenen ve bu Yönetmelikte yer alan standartlar hariç, bu Yönetmeliğin, 18/3/2018 tarihli ve 30364 mükerrer sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Türkiye Bina Deprem Yönetmeliği hükümlerine aykırı hükümleri afet bölgelerinde uygulanmaz. Ancak, afet bölgelerinde yapılacak yapılarda da erişilebilirlik mevzuat ve standartlarında belirlenmiş standartlara uyulması zorunludur.”
      MADDE 8 – Aynı Yönetmeliğin 10 uncu maddesinin birinci fıkrasında yer alan “aykırı olarak yapılan” ibaresinden sonra gelmek üzere “ya da gerekli izin ve onaylar alınmadan yapılan” ibaresi eklenmiştir.
      MADDE 9 – Aynı Yönetmeliğin 17 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Bu takdirde” ibaresinden sonra gelmek üzere “bitişik binalar hariç” ibaresi eklenmiş ve aynı fıkrada yer alan “(10.00)” ibaresi “(6.00)” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 10 – Aynı Yönetmeliğin 20 nci maddesinin (2) numaralı bendinde yer alan “(6.50)” ibaresi “(7.50)” olarak değiştirilmiş ve aynı maddeye aşağıdaki bent eklenmiştir.
      “8) Tarımsal amaçlı yapıların teknik gereklilik arz etmesi ve buna ait teknik raporun hazırlanması, ilgili idarece onaylanması ve il tarım ve orman müdürlüğünden uygun görüş alınması kaydı ile yüksekliklerin 2 katına kadar arttırılmasına ilgili idare yetkilidir.”
      MADDE 11 – Aynı Yönetmeliğin 25 inci maddesinde yer alan “özürlülerin de kullanımını sağlayacak standartlara” ibaresi “erişilebilirlik mevzuat ve standartlarına” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 12 – Aynı Yönetmeliğin 29 uncu maddesinin birinci fıkrasının (a) bendinde yer alan “özürlülerle ilgili Türk Standartları Enstitüsü” ibaresi “erişilebilirlik mevzuat ve” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 13 – Aynı Yönetmeliğin 31 inci maddesinin (3) numaralı bendinde yer alan “özürlülerin kullanımına” ibaresi “erişilebilirlik mevzuat ve standartlarına” olarak ve “özürlülerin” ibaresi “engellilerin” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 14 – Aynı Yönetmeliğin 32 nci maddesinin ikinci fıkrasında yer alan “özürlüler” ibaresi “engelliler” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 15 – Aynı Yönetmeliğin beşinci bölümünün başlığı aşağıdaki şekilde değiştirilmiş ve 43 üncü maddesi başlığıyla birlikte aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “BEŞİNCİ BÖLÜM
      Belediye Mücavir Alan Sınırları Dışında Planı Bulunmayan Köy ve Mezraların
      Yerleşik Alanlarında ve Kırsal Yerleşik Alanlarda Uygulanacak Esaslar”
      “Köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarının tespiti
      Madde 43 – Köy ve mezraların yerleşik alanı ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarının tespiti, ilgili idarelerce birisi harita mühendisi olmak üzere en az üç teknik personelden oluşan bir komisyon tarafından 1:1000 veya 1:5000 ölçekli hâlihazır haritalar veya kadastro paftaları üzerine yapılır.
      Taşkın, heyelan, çığ ve kaya düşmesi gibi afet riski olan, dere yatağı ve sıhhi ve jeolojik açıdan üzerinde yapı yapılmasında mahzur bulunan alanlar ile tarım, orman, mera ve sit alanları gibi korunan alanlar, ilgili kurum ve kuruluşlardan görüş alınarak hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde belirlenir.
      Yerleşmenin ana yolları ve genişlikleri hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde belirlenir.
      Mevcut binalar tespit edilerek tutanak altına alınır ve kadastral paftaya veya hâlihazır haritalara aktarılır. Tutanakla belirlenen binaların en dışta olanlarının dış kenarlarından düz çizgi ile birleştirilerek bir alan oluşturularak köy ve mezraların yerleşik alanı ve kırsal yerleşik alan sınırı tespit edilir.
      Bu alanın en fazla 300 metre dışından geçecek şekilde yerleşimin mülkiyet dokusu, morfolojisi ve doğal eşikleri dikkate alınarak bu alanların civarı tespit edilir.
      Tespite ilişkin 3/7/2005 tarihli ve 5403 sayılı Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanununda belirtilen izinler alınır.
      Belirlenen sınırlar büyükşehir belediyesi olan illerde ilçe belediye meclisinin teklifi üzerine büyükşehir belediye meclisi kararı ile diğer yerlerde il genel meclisi kararı ile onaylanır.
      Köy ortak yapılarının bulunduğu mezralarda ve köye bağlı mahallelerde, yerleşik alan ve civarı tespiti, köy yerleşik alan ve civarının tespiti ile ilgili usullere uyulmak koşuluyla yapılır.
      Tespit yapılacak mezranın sınırı, tespiti yapılan köye bağlı olması ve mevcut binaların en dışta olanları arasındaki mesafenin toplam 300 metreyi aşmaması durumunda köy ve mezraların yerleşik alanı sınırı birlikte tespit edilebilir. Söz konusu mesafenin 300 metreyi aştığı durumlarda ise köy ve mezraların yerleşik alanı sınırı ayrı ayrı tespit edilir.
      Aynı köyün mülki sınırları içinde kalmakla birlikte köy yerleşik alanı ile civarının dışında kalan mezralarda mevcut köy ortak yapıları yok ise yerleşik alan ve civarı tespiti yapılamaz.
      Ancak dağınık yerleşimlerde, köy mülki sınırları içerisinde köy dokusunun bulunduğu yerlerde, köy ortak yapılarına bakılmaksızın, bu maddede yer alan usullere uyularak köy ve mezraların yerleşik alanı veya kırsal yerleşik alan sınırları parçalı olarak birden çok alanda belirlenebilir.
      Dağınık yerleşimlerde köy ve mezraların yerleşik alanı veya kırsal yerleşik sınırları belirlenirken, köyün ortak yapılarına veya birbirlerine 200 metreden uzak olmayan binaları içerecek şekilde tespit yapılabilir. Bu alanlarda ayrıca civar tespiti yapılamaz.
      İhtiyaç duyulması halinde köy ve mezraların yerleşik alan sınırları il genel meclislerince aynı usullere tabi olarak yeniden belirlenebilir. Yeniden sınır belirlemede, köy ve mezraların yerleşik alan sınırı genişletilebileceği gibi daraltılabilir.”
      MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Köy İhtiyar Heyeti” ibaresi “ilgili idare” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 17 – Aynı Yönetmeliğin 47 nci maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Köy İhtiyar Heyeti” ibaresi “ilgili idare” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 18 – Aynı Yönetmeliğin 50 nci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 50 – İfraz edilmedikçe bir parsel üzerine yapılacak konut, tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapılar ve bunların lüzumlu müştemilat binaları dışında birden fazla yapı yapılamaz. Ancak, bir yapıda birden fazla bağımsız bölüm yapılabilir. 1500 m2 den büyük olan hisseli parsellerde ise, maliklerin muvafakati alınmak kaydı ile, binalar arasındaki mesafeler (6.00) m. den az olmamak şartı ile, hissedar sayısını ve her durumda 3 adeti geçmemek üzere birden fazla bina yapılabilir. Bu durumda diğer yapılaşma koşullarına uyulmak kaydı ile her bir binanın yapı inşaat alanı 250 m2 yi toplam yapı inşaat alanı ise 750 m2 yi geçemez.”
      MADDE 19 – Aynı Yönetmeliğin 51 inci maddesinde yer alan “Köy ve mezraların yerleşik alanlarında ve civarında bir parselde köy nüfusuna kayıtlı ve köyde sürekli oturanlarca” ibaresi “Bir parselde” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 20 – Aynı Yönetmeliğin 52 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Köy ve mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarında 2 kat (7.50) m. den fazla katlı bina yapılamaz. Meyilden dolayı birden fazla kat kazanılamaz.”
      MADDE 21 – Aynı Yönetmeliğin 57 nci maddesinin birinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Köy ve mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alanlar ve civarında yapılacak konut, tarımsal ve hayvancılık amaçlı yapılar ile müştemilat binaları yapı ruhsatı ve yapı kullanma iznine tabi değildir. Ancak, yapı projelerinin fen ve sağlık kurallarına uygun olduğuna dair ilgili idare onayı alınmasından sonra, muhtarlığa bildirimde bulunulmak suretiyle yapılması şarttır. Büyükşehirlerde proje onayları ilçe belediyesince yapılır. Bu yapıların ihtiyacı için çatılarında, saçak sınırlarına taşmamak ve mimari görünüşe bağlı kalınmak kaydı ile yapılacak güneş kaynaklı yenilenebilir enerji sistemleri de aynı hükümlere tabidir.”
      MADDE 22 – Aynı Yönetmeliğin 58 inci maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 58 – 57 nci maddede sayılanlar dışında kalan tüm yapılar, yapı ruhsatı ve yapı kullanma iznine tabidir. Yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni ilgili idarelerce düzenlenir. Bu kapsamda kalan yapılarda ruhsat, proje, fenni mesuliyet ve sürveyanlık hizmetleri hakkında 3/7/2017 tarihli ve 30113 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Planlı Alanlar İmar Yönetmeliğinin ilgili hükümlerine uyulur.
      Köy ve mezraların yerleşik alanları ve civarı ile kırsal yerleşik alan ve civarları içerisinde köyün ihtiyacına yönelik ilk ve orta öğretim tesisi, ibadet yeri, sağlık tesisi, güvenlik tesisi gibi yapılar için imar planı şartı aranmaz. Ancak bu yapıların yer seçimi, ilgili idaresince oluşturulan bir komisyonca hâlihazır harita veya kadastro paftaları üzerinde kesin sınırları ile belirlenir.
      Bu yapı ve tesislere uygulama projelerine göre ilgili yatırımcı kamu kurum ve kuruluşu adına yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni verilir.”
      MADDE 23 – Aynı Yönetmeliğin 60 ıncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “valiliklere” ibaresi “idarelere” olarak değiştirilmiştir.
      MADDE 24 – Aynı Yönetmeliğin 63 üncü maddesinin birinci fıkrasında yer alan (6.50) ibaresi (7.50) olarak değiştirilmiş, “ve parsel sınırlarına” ibaresi yürürlükten kaldırılmış, “(5.00) m.den” ibaresinden sonra gelmek üzere “parsel sınırlarına (3.00) m.den” ibaresi eklenmiş, ikinci fıkrası aşağıdaki şekilde değiştirilmiş, beşinci fıkrasında yer alan “ayrıca bu” ibaresinden sonra gelmek üzere “maddede belirtilen yapı ve” ibaresi eklenmiş ve “Köyişleri” ibaresi “Orman” olarak değiştirilmiştir.
      “Bu alanlarda tarımsal üretimi korumak amacı ile üretimden pazarlamaya kadar tüm faaliyetleri içeren entegre tesis niteliğinde olmamak kaydıyla, konutla birlikte veya ayrı yapılan mandıra, kümes, ahır, ağıl, su ve yem depoları, hububat depoları, gübre ve silaj çukurları, arıhaneler, balık üretim tesisleri, un değirmenleri ve Toprak Koruma ve Arazi Kullanımı Kanunu kapsamında ilgili Bakanlıkça belirlenen tarımsal amaçlı yapılar gibi konut dışı yapılar, mahreç aldığı yola (10.00) m.den, parsel hudutlarına (5.00) m.den fazla yaklaşmamak, parselde bulunan bütün yapılara ait inşaat alanı katsayısı %40’ı ve yapı yüksekliği (7.50) m.yi ve 2 katı aşmamak şartı ile yapılabilir. Bu yapıların birinci fıkra koşullarına uyulmak üzere yapılacak konutla birlikte yapımı halinde de inşaat alanı katsayısı (0.40)’ı geçemez. Tarımsal amaçlı yapıların teknik gereklilik arz etmesi ve buna ait teknik raporun hazırlanması, ilgi idarece onaylanması ve il tarım ve orman müdürlüğünden uygun görüş alınması kaydı ile yüksekliklerin 2 katına kadar arttırılmasına idaresi yetkilidir.”
      MADDE 25 – Aynı Yönetmeliğin 64 üncü maddesi aşağıdaki şekilde değiştirilmiştir.
      “Madde 64 – İskân dışı alanlarda yapı ruhsatı ve yapı kullanma izni, yapının niteliğine göre 36 ncı maddeye uygun olarak ilgili idarece verilir.
      İskan dışı alanlarda yapılacak entegre tesis niteliğinde olmayan tarımsal amaçlı seralar, 63 üncü maddenin birinci fıkrası kapsamında yapılabilecek olan bağ evlerinden taban alanı 75 m2’yi, yapı inşaat alanı toplamı 150 m2’yi, kat adedi bodrum dahil 2’yi ve parselde 1 adedi geçmemek kaydıyla yapılacak olanlar; ilgili il tarım ve orman müdürlüğünün uygun görüşü ve ilgili idarenin izni alınmak koşuluyla yapı ruhsatı aranmadan yapılabilir. Ancak etüt ve projelerinin ruhsat vermeye yetkili idarece incelenmesi, fen, sanat ve sağlık kurallarına uygun olması zorunludur. Etüt ve projelerinin ve inşasının sorumluluğu, müellifi ve fennî mesulü olan mimar ve mühendislere aittir. Bu yapılar ilgili idarece ulusal adres bilgi sistemine ve kadastro paftasına işlenir. Bu alanlarda yapılacak seralar için, yola cephesi olan komşu parsellerden süresiz geçiş hakkı alınmış ve bu konuda tapu kayıtlarına şerh konulmuş olmak kaydıyla Kanunun 8 inci maddesinde belirtilen yola cephe sağlama koşulu aranmaz.
      İnşa edilen bu yapıların etüt ve projelerine uygun olduğu ve kullanılmasında fen bakımından mahzur görülmediğinin Kanunun 30 uncu maddesine göre ilgili idarelerce tespit edilmesi gerekir.
      Ayrıca, bu bölümde bulunmayan yapılaşmaya ilişkin hususlarda bu Yönetmeliğin dördüncü bölümü hükümlerine uyulur.”
      MADDE 26 – Aynı Yönetmeliğe ekte yer alan Ek-1 eklenmiştir.
      MADDE 27 – Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüğe girer.
      MADDE 28 – Bu Yönetmelik hükümlerini Çevre ve Şehircilik Bakanı yürütür.
      Eki için tıklayınız

  13. Merhaba, öncelikle bilgilendirmeleriniz için teşekkürler. Bu işlere yabancı olduğum için özellikle emlakçılar vs. çok fazla yanlış yönlendirme yapmaktadır. Sizin gibi değerli bilgi sahibi birinden bir yorum almak istedim. Bulunduğum ilçenin köylerinde insanlar hep tarlaya zeytinliğe incir bahçelerine (ada parselde öyle gözüküyor) ev yapmışlar. Bende o bölgelerden imarlı bir arsa arıyorum 75m2 tabanlı çelik ev yapmak için. Fakat imarlı çok fazla yok olanda aşırı pahalı. Şuan halihazırda köy yerleşim yeri içinde olan sınırında parke taşı döşeli hatta sınırı içinde elektrik direği olan 360m2 bir arsa var zeytinlik vasfını yitirmiş. Buraya bir ev yapabilirmiyim? veyahut 1500 m2 tarla vasıflı bir arazi bulsam köy içi yerleşim yeri ve ya dışı olsa buraya yapabilirmiyim yaparsam elektrik su alabilirmiyim ? Ekstra önerileriniz var ise duymak isterim.

    1. Merhabalar Oğuz OĞUZ ,
      Öncelikle gecikme için üzgünüz; spam saldırıları yüzünden cevaplarımız gecikiyor.
      Sorunuzun Yanıtı ; Bir çok altarnatif var elbette fakat size en iyi altarnatif tekerlekli konteyner (tiny house) olur. Ruhsat ve izin gerektirmez.

  14. Yaşar ERDOĞAN

    Merhabalar, köy yerleşik alanı civarında 885 m2 arsa vasfında, iki tarafı yol olan ana taşınmazı iki kişi alıp ikiye ifraz edilip iki ayrı yapı yapılabilir miyiz? Arsa vasfında da olsa yapı için o köy nüfusuna kayıtlı olmak gerekir mi? Köy muhtarı ve ihtiyar heyeti izni ile yapı yapmamız mümkün müdür?

    1. Merhabalar Yaşar ERDOĞAN,

      Öncelikle gecikme için üzgünüz; spam saldırıları yüzünden cevaplarımız gecikiyor.
      Sorunuzun Yanıtı ; İlgili Orman müdürlüğü ve il özel idareden görüş almanız.
      MADDE 16 – Aynı Yönetmeliğin 46 ncı maddesinin birinci fıkrasında yer alan “Köy İhtiyar Heyeti” ibaresi “ilgili idare” olarak değiştirilmiştir.

  15. Gerçekten şu kanunların bu kadar karışık olmaması gerekiyor. Vatandaşın bir tane tarlası , bağı bahçesi , zeytinliği var . Depo yapmasına bile izin verilmiyor. 5050 mt2 bir zeytinliğim var. Tapuda ilk başlarda zeytinli tarla olarak geçiyordu. Teoride burada 75 mt2 x 2 kat bağ evi yapabiliyorsun ancak tüm prosedürler için başvurduk ilçe belediyeye. Bizim tapu parsel vb bilgileri aldılar. 6 resmi kuruma soracağız gelecek evete göre izin vereceğiz. İşlemleri hızlandırmak için gidin ilçe tarımla görüşün dediler. İlçe tarıma gittik dediler ki burası zeytinli tarla. Tek tip alana izin veriyoruz ( üzüm bağı – kirazlık – zeytinlik gibi) Tapuya gidin cins değişikliği yaptırın dediler. Gittik tapuya cins değişikliği zar zor yaptırdık. ( zeytinli tarladan – zeytinliğe) .Aradan tam tmaına 1,5 yıl geçti ve defalarca belediyeyi aradım . En sonunda bir bilgi alabildim. 6 kurumdan 5 tanesi evet vermiş 1 tanesi vermemiş. Bilin bakalım hangisi ? İlçe tarım. Sebebi de zeytini koruma kanununa göre yapılaşma yasağı var diye. Şimdi ne dersin. Ne edersin. Başvuru için harcadığım özel harita masraflarına mı , geçen süreye mi , yoksa beklediğim için pahalanan demir-çimento vb. üzüleyim. Başvuru yaptığım zaman demir 6.000 TL / ton – çimento paketi 45 TL idi. Bugün 18.000 TL demir , 110 TL çimento ve diğer tüm masraflar. Benim bu zararımı kim ödeyecek. Yazık günah değil mi. Sonra bu insanlar neden kaçak yapıyor. İşte bu kanunlar yüzünden. Eğer ben iyi bir vatandaş olarak resmi başvuruda bulunmayıp gidip kaçak yapsaydım hem maliyetim çok az olacaktı hem de bunca zaman kaybetmiyecektim. Bugün bana izin verseler ne olacak ki , bu maliyetlerle nasıl ev yapayım. Gerçekten çok üzücü bir durum.

  16. Datça da Cumalı köy yerleşim merkezinde arsam var.içine prefabrik ev yaptım.belediye ceza kesti.valilikten izin alıp köy yerleşim yerine ev yaptırabilirmiyim?

  17. Merhaba, ben geçen ay Manisa’nın Kula İlçesine bağlı bir köyden 1340 m2 bir arsa aldım. Tapuda kargir ev ve 3 adet ağıl geçiyor. Ev yıkık ve kullanılamayacak durumda, arsa uzun zaman hayvanları tutmak için kullanılmış. Arsanın yola cephesi var. Benim sorum, ben şu anda ne bu arsadan ne de evden faydalanabiliyorum. Belediye’de en az 150 yıllık bu yapıların ruhsatsız olduklarını söylediler. Ben inşaat mühendisliği okudum ve böyle bir yeri bu durumu bilerek almak istemezdim ama cayamadım kararımdan. Ben bu yeri güzel bir bahçeye dönüştürmeyi düşünüyorum. Hayvancılık yapmayı hiç düşünmüyorum. Ne olur bana bir fikir verin. Bu arsaya ev yapmanın bir yolu yok mudur?

  18. Merhaba,

    193 m2, imar durumu bahçe olarak geçen bir yer almak üzereyim. Üst ve alt komsuda imar affından yararlanarak elektrik ve su aldılar. Benim alacağım bahçede prefabrik ev var. Bu kaçak yapı olarak mı görünüyor şuanda ve yıkılma ihtimali var mıdır bu nedenle? Ayrıca su kuyusu açtırıp elektrik alabilir miyim?

    Konu hakkında bilgilendirebilirseniz çok sevinirim.

  19. Orhan erbeyaz

    Merhaba 690m2 bir tarlamız var iki yol arasında uzunlamasına ve en geniş yeri 7 m. Buraya ufak bir konteyner koymak istiyoruz fakat çekme mesafesi konteynerlarda da geçerli mi herhangi bir izine gerek var mı

  20. İbrahim Kurt

    Köydeki son imarlı arsaya 180 m mesafede 1550 m2 tarlam var. Kadastro yolu ile arasında bir parsel var, ev yapabilir miyim?

    1. Merhabalar, köydeki en son meskene mesafesi 200 mt olmalıdır. 300 olmalı düzelttim.

      Düzeltme ; köy yerleşik (meskun) alanını; bu çizgi ile en fazla 300 metre dışından geçirilecek olan, valiliklerce tespit edilerek il genelmeclisince karara bağlanan sınırın içinde kalan alan köy yerleşik alanıcivarını tanımlar.

      1. Çok haklısınız. Düzltme yapıldı. Fakat dağınık yerleşim yerinde ilgili madde ; köy mülkisınırları içerisinde köy dokusunun bulunduğu yerlerde, köy ortak yapılarına bakılmaksızın, bu maddede yer alan usullere uyularak köy ve mezraların yerleşik alanı veya kırsal yerleşik alan sınırları parçalı olarak birden çok alanda belirlenebilir. Dağınık yerleşimlerde köy ve mezraların yerleşik alanı veya kırsal yerleşik sınırları belirlenirken, köyün ortak yapılarına veya birbirlerine 200 metreden uzak olmayan binaları içerecek şekilde tespit yapılabilir. Diye yazar sizinde bilginiz olsun.

Leave a Comment

Your email address will not be published.

Scroll to Top